ERVARINGEN UIT DE PRAKTIJK

Leon Uijtendaal, directeur Sebregts Installatietechniek:

Leon Uijtendaal, directeur Sebregts“In de technische dienstverlening is het behoud van vakmanschap van enorm belang. Daar hoort investeren in opleidingen bij, ook in moeilijke tijden. Kwalitatief goede medewerkers zijn tevreden medewerkers en die zorgen weer voor tevreden klanten. We geloven in de aanpak van vroeger: het meester-gezel systeem in eigen vakscholen. Dus hebben we met een aantal collega-bedrijven ons eigen opleidingscentrum opgezet. We plukken gezamenlijk de vruchten, maar verdelen de lasten. Leerlingen komen in een warm nest terecht. Ze dragen vanaf dag één onze bedrijfskleding, omdat ze meteen bij ons op de loonlijst staan. Halen ze hun papieren, dan hebben ze recht op een baan. Voor ouders is dat een grote geruststelling. En die jongens en meiden waarderen het ontzettend dat ze er vanaf het begin helemaal bij horen.”

Ad van Delft, directeur Van Delft Groep:

Ad van Delft, directeur Van Delft Groep“De Eigen Vakschool is een collectief georganiseerde bedrijfsschool. Dat betekent dat we leerlingen zeer praktijkgericht kunnen opleiden en zelf veel invloed hebben op de invulling van de opleiding. Stel dat je een leerling op een specifiek onderdeel extra wilt scholen, dan wordt dat geregeld. De verantwoordelijkheid voor goede scholing ligt grotendeels bij onszelf. De lijnen zijn kort, je kunt snel schakelen. Bovendien is er professionele begeleiding vanuit de coöperatie, en één vast aanspreekpunt. Onze ervaringen zijn bijzonder positief!

Kees Olislagers, directeur Entech Installatietechniek:

Kees Olislagers, directeur Entech“Anders dan bij andere onderwijsinstellingen, die vaak te groot zijn gegroeid, zijn leerlingen bij de Eigen Vakschool géén nummer. Ze krijgen juist intensieve, strakke begeleiding en voelen zich door dat nauwe contact erkend als volwaardig leerling-medewerker. Dat maakt hun rendement hoger, ze komen beter tot hun recht. Ook jongeren met een laag basisniveau krijgen bij de Eigen Vakschool de kans zich waardevol te maken. En oudere werknemers kunnen via deze route een beter passende praktijkopleiding krijgen. De lijnen tussen bedrijf en onderwijs zijn kort, vanwege de vaste intermediair van de Vakschool. Dat maakt de samenwerking efficiënt en prettig.”

Leerling eerste monteur Tommie Donders:

Tommie Donders, monteur Oostelbos “Ik heb een leerarbeidsovereenkomst bij Oostelbos Installatietechniek. Straks heb ik de papieren om als eerste monteur officieel alleen op pad te gaan. Het bevalt hartstikke goed, het is heel anders dan de opleiding op het ROC. Daar maak je een hoofdstuk uit een boek af en ga je door naar het volgende hoofdstuk. Je leert alleen de standaard dingen. Bij de Vakschool kijken ze waar je op je werk mee bezig bent. Werk je op dat moment vooral met gas, dan zeggen ze: ‘Sla nu het hoofdstuk Sanitair maar even over. Dan wordt eerst de theorie over gas behandeld. De begeleiding is ook top. Je hebt veel contact met je mentor. En er komen op school vaak mensen uit de praktijk vertellen. Zo word je eigenlijk veel beter opgeleid. Ik ben supertevreden.”